כללים לגביית כספים / חובות למועצה
הוראות הדין:
סעיף 330 ב. (ב) לחוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 151), התשפ"ב - 2022, נוגע להליכים שתנקוט הרשות המקומית לגביית הכספים המגיעים לה לפי כל דין, לרבות סוגי החובות שייגבו בכל אחד ממסלולי הגבייה, כללים בדבר מעבר בין מסלולי הגבייה ומדיניות הסדרת חובות באמצעות פריסתם לתשלומים (להלן: "החוק").
חברי הועדה:
בהתאם להוראות אלו הוקמה וועדה לענייני גבייה (להלן "הועדה"), שזהו הרכבה:
א. מנכ"לית המועצה
ב. גזברית המועצה
ג. היועץ המשפטי למועצה
תפקידי הועדה: קביעת כללים בדבר ההליכים שתנקוט המועצה לגביית הכספים המגיעים לה על פי דין, לרבות סוגי החובות שייגבו בכל אחד ממסלולי הגבייה.
כללי:
ככלל, מודגש כי החובות המגיעים למועצה ישולמו במועדם, ובמקרה של אי תשלום במועד יתווספו, כקבוע בדין, הפרשי הצמדה וריבית פיגורים בהתאם לסוג החיוב שבפיגור.
מדיניות המועצה בהפעלת אכיפה:
1. הפעלת אמצעים באופן מידתי והוגן – ביחס לכל חייב ובהתייחס לחוב ולנסיבות העניין.
2. הפעלת אמצעים באופן הדרגתי לאורך ציר הזמן.
3. עקביות ורציפות – יצירת סמיכות ורצף בטיפול בחייב עד מיצוי כל הליכי הגבייה. אי-עמידה בהסדר שנערך תוביל להמשך פעולות האכיפה ללא דיחוי.
4. מיצוי ההליך – עד גביית החוב, או במקרים חריגים מחיקת החובות שלא ניתן לגבותם.
סוגי החובות:
1. ככלל, חובות המגיעים למועצה ואשר לא שולמו במועד ייגבו בהליכים מנהליים.
2. במסלול גבייה משפטי ייגבו חובות שלא ניתנים לגבייה במסלול הגבייה המנהלי כדוגמת חיובי חינוך ועוד. וכל זאת בהתחשב בעלויות הכרוכות בניהול ההליכים ומיצויים, ביחס לגובה החוב הרלוונטי.
3. בהתאם להחלטות המועצה, קנסות בית משפט וקנסות פיקוח ואיכות סביבה נגבים על ידי המרכז לגביית קנסות.
הליכים לגביית חובות במסלול מנהלי:
לא תישלח לחייב דרישה לתשלום חוב ולא יינקטו נגדו אמצעי אכיפה כל עוד לא חלף המועד להגשת השגה, ערר או ערעור, אם הוא זכאי לכך, לפי העניין, על החוב, ואם הוגשו – כל עוד לא ניתנה החלטה שאינה ניתנת לערר או לערעור; הוגשו השגה, ערר או ערעור כאמור, רשאית המועצה לשלוח לחייב דרישה לתשלום או לנקוט נגדו אמצעי אכיפה לעניין חלק החוב שאינו שנוי במחלוקת. במקרים בהם יוגשו השגות ו/או עררים ישולמו הסכומים שאינם שנויים במחלוקת, כאשר היתרה - כל עוד לא תיפרע - תמשיך ותישא הפרשי הצמדה וריבית פיגורים, כהגדרתם להלן, עד התשלום המלא בפועל.
משלוח הודעת דרישה ראשונה - הודעת הדרישה הראשונה לתשלום תישלח לפחות 15 יום מהמועד האחרון לתשלום החוב. במידה ויש אפשרות לשליחה מקוונת (מייל, מסרון באמצעות נייד) תישלח הודעה זו גם באמצעי זה.
משלוח הודעת דרישה שנייה - באם עברו 25 ימים ממשלוח הדרישה הראשונה והחוב טרם נפרע, תישלח הודעת דרישה שניה (לתשלום החוב באופן מיידי). ההודעה תישלח בדואר רשום עם אישור מסירה או באמצעות מסירה אישית לכתובת הרשומה במרשם האוכלוסין, ו/או- למען הרשום בספרי המועצה.
לאחר חמישה ימים מקבלת אישור מסירה של הודעת הדרישה השנייה והנישום טרם הסדיר את חובו, רשאית המועצה להמשיך לנקוט
בהליכי אכיפה מנהלית, כולם או חלקם, בהתאם לעניין ולשיקול דעתה, ובכלל זאת את ההליכים ו/או הפעולות שיפורטו להלן:
• עיקול בנק אלקטרוני, לרבות הפעלת הליכי עיקולי כספים בחשבון/ות הבנק של החייב.
• עיקול זכויות ו/או נכסים של החייב בחברות האשראי ו/או חברות הביטוח, לרבות עיקולי כספי פנסיה ו/או קרנות השתלמות, וכיו"ב.
• עיקולים על זכויות ו/או כספי החייב אצל צדדי ג' אחרים - ובכללם עיקולי כספי שכירות המגיעים לחייב, משכורת וכיו"ב.
• רישום עיקול ו/או הערת שיעבוד, לפי העניין, על זכויות במקרקעין, ובהמשך נקיטת הליכי כינוס נכסים על זכויות אלו.
• עיקול ברישום על זכויות החייב ברכב/ים במשרד התחבורה, ותפיסת הרכב/ים בהמשך.
• עיקול מיטלטלין ברישום.
• עיקול מיטלטלין בפועל (הוצאת מעוקלים).
• אי מתן אישור מועצה להעברת זכויות במקרקעין
מובהר, כי בגין הליכי האכיפה המנהליים הנ"ל, לרבות הודעות הדרישה, מתווספות אגרות כדין וכן הוצאות גבייה שיש לשלם למועצה בנוסף לסכום החוב.
הליכים לגביית חובות במסלול משפטי:
ככלל, הליכים משפטיים לגביית החובות המגיעים למועצה יינקטו לאחר מיצוי הליכי אכיפה מנהליים ביחס לחובות ברי האכיפה המנהלית.
עם זאת, מובהר כי המועצה תהא רשאית לנקוט בהליכים משפטיים אף בטרם מיצוי הליכי האכיפה המנהלית, לפי סוגי החיובים ו/או נסיבות כל מקרה לגופו.
חיובי ריבית פיגורים והצמדה:
כאמור לעיל בתחילת כללים אלה - מודגש כי בהתאם להוראות הדין החובות המגיעים למועצה ישולמו במועדם, ובמקרה של העדר תשלום במועד יתווספו, כקבוע בדין, הפרשי הצמדה וריבית פיגורים בהתאם לסוג החיוב.
פריסת תשלומים:
פריסת החוב ומספר התשלומים יקבעו על ידי הממונה על הגביה ומי מטעמו בהתאם לנסיבות של כל מקרה. ובכללן – סכום החוב, מועד היווצרותו, מצבו הכלכלי של החייב, הערכת יכולת פירעון החוב, מוסר התשלומים של החייב בעבר ועמידתו בהסדרים קודמים.
המועצה תהא רשאית לעדכן כללים אלה בנוגע למדיניות פריסת החוב, מעת לעת, ולפי שיקול דעתה, לרבות לאור המסקנות הנובעות מיישומם.
גיורא זלץ
ראש מועצה אזורית הגליל העליון